DI SAMBAR PETIR

Di suatu hari,
sedang saya sedang bercuti MID SEM di rumah
Waktu ptg, hujan.
Bermula dgn renyai - renyai. Selepas 1/2 jam ianya menjadi lebih teruk, kuat, deras.
Petir guruh sabung menyabung
Saya duduk di hadapan laptop, sedang bermain game Assassin Creed Brotherhood.
Selepas itu, saya pun menyuruh adik saya tutup TV dan cabut plugnya.
Seterusnya, saya sebenarnya duduk di hadapan sliding door yang terbuka luas dengan hujan lebatnye lg kat luar.
Selamber je.
Lagi satu masalah, saya menggunakan direct current dari plug kt dinding, dan sy mencanut bateri laptop, sebab dah charge full, so itulah satu perkara yang tidak harus dicopy oleh semua pengguna - pengguna laptop di Malaysia.
Perkara itu berlaku dengan pantas sepantas pantasnya.
Sepantas kilat gitu.
Saya tgh busy main game, jadi. 1st kene tu cm kne electric dkt troly2 yang selalu kita guna dekat Giant, Jusco.
Pastu sy ingtkan perasaan je, sbb tgn dan kaki saya ada besi. So, selalu hujan je, mmg rasa tu biasanya ada.
Tu 1st wave.
Lepas second wave. Satu rumah short circuit.
Serentak dengan itu, saya telah terkena renjatan petir yang disalurkan ke laptop saya.
Laptop pon mati, saya blur sekejap, adik saya terus berkata
"Wei, ape ad bau trerbakar ni? "  Dier pon pegi cabut plug2, yang belum lagi dicabut.
Lepas itu, dier dtg then, tgok sy, wei, rambut kau ternaik. Kau kene panah petir ke?
Saya still lg "in awe" sbb terkejut.
Rasa elektrik itu melalui saya punya badan, otak, jantung dan kaki. Pergh, jantung plg effect la, seriously rasa mcm kne renjatan electric just voltage dier x banyak.
Adik sy pon pegang rambut saya dan berkata " wei, kejung rambut kau ni" Saya pon sedarkan diri, pegi mandi.
Risau laptop + otak.
Habis laa kalalu tiba - tiba sel - sel otak terputus. Short pulak otak sy mcm ni. Risau.
Lepas mandi, solat asar. Then, tggu mak balik rumah.
Mak sampai je rumah, terus laaa bgtau.
Kan terus kene bebel. Nasib baik la xjadi apa-apa.

Kerosakan yang telah berlaku:






1) ASTRO decoder - rosak
 - MAti kutu bila Astro xade wei. Selepas 2/3 hari barulah pakcik technician dtg. Dan decoder telah    digantikan dgn yang baru




                                            

2) Kipas depan short
 - Terpaksalah saya menggunakan kipas manual yang terhad kesampaiannya.










3) Lampu bilik air short
 - Mandi dalam gelap wei, SCARY


4) Laptop kene sambar petir
 - My baby. Perasaan bila tgok dier mati lg risau dari diri sendiri yg kene rambut standing ovation. Kejung.

That 1st moment when the pertama kali kena renjatan petir.
Previous
Next Post »