Umrah Mac 2019, Pertama kali ke- Tanah Suci(Part 1)


Ceritera bermula pada hujung bulan Januari 2019, aku tengah plan-plan dengan adik aku pasal nak pergi USS Singapore bulan 2 nanti. 

Waktu tu aku tahu mak abah memang plan nak ke tanah suci, yang setahu aku depaa nk pi bertiga je dengan wan.

Sebelum tu, aku ada gurau-gurau dengan mak, tak nak bawak kami adik beradik sekali ke?  Waktu tu, mak cakap, "tak pe lah, mak gi dgn abah dulu, nanti lepas mak pencen kita boleh gi sama-sama satu family." aku pun, haaa, okay lah okay lahh~

Tiba-tiba selang beberapa hari, Abah tanya aku, "qah, nak ikut ke gi umrah" aku pun mcm eh? tak tak, kang dia bawak aku, adik aku terasa hati pulak kang. 


Petang tu rupanya dia tanya adik aku jugak, aku pun tanya laa, ada duit ke nak bawak kami ni, kalau tak ada bawak sorang pun okay je, boleh tolong jaga kan uwan. 

Last sekali semua boleh ikut kecuali adik sebab dia keje kan.
Time tu, macam-macam perasaan ada, takut ada, layak ke aku ni, ilmu di dada pun sikit je tak banyak pun. 

Tapi aku try kuat, penuhkan ilmu di dada untuk buat ibadah umrah ni, nak kena tahu steps and procedure.

Tiap kali aku teringat pasal ni, serious nak nangis wehh, betapa baik nya Allah bagi peluang dekat hamba dia sorang ni jejakkan kaki ke Tanah Suci. 

Semoga diberi dan dijemput kembali ke sana, sebab aku rindu.

So, pihak travel agensi provide kan kursus umrah & keperluan yang diperlukan macam buku amalan untuk umrah, beg, telekung, hal visa, dan selebihnya...

Kebetulan mak abah memang join Kursus Haji dekat Masjid Nilai, ilmu depa dapat aku dapat jugak.

Kebetulan time nak ke Singapore tu, tarikh tamat untuk hantar passport ke pihak travel agensi untuk hal visa, tiket flight and registration, sama. Jadi alhamdulillah urusan dipermudahkan, kami minta posponed time sebab tengok online visa boleh dapat dalam masa 1/2 hari bekerja. 

Semua source aku cari nak belajar pasal ilmu agama ni, tengok youtube, beli buku, baca blog-blog nak tengok kisah-kisah orang lain yang dah ke sana.

Okay, next part kita sambung part 2 naa...
Latest
Previous
Next Post »

1 comments:

Write comments
5 December 2019 at 17:32 delete

Subhanalloh, semoga saya juga bisa umroh seperti agan

Reply
avatar